تاریخ انتشار: ۰۶:۴۸ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۳
رویداد ۲۴ گزارش می‌دهد؛

جوهنتی جِی ام-۱ | پهپاد انتحاری پیشرفته جدید هند

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های پهپاد جوهنتی جِی ام-۱ هند خواهیم پرداخت.

پهپاد جوهنتی جِی ام-۱ | پهپاد انتحاری جدید هند

رویداد ۲۴| حسین فلاحی: جوهنتی جِی ام-۱ (Johnnette JM-۱)، یک پهپاد انتحاری پیشرفته جدید ساخت هند است. این پهپاد برای شناسایی هوایی و هم برای مأموریت‌های ضربتی دقیق طراحی شده است.

این پهپاد توسط شرکت جوهنتی تکنولوژی، سازنده سیستم‌های بدون سرنشین مستقر در هند، توسعه یافته است. این سیستم مقرون به صرفه علاوه بر اینکه برای نیرو‌های زمینی و دریایی مناسب است، در خنثی کردن خودرو‌های زرهی سبک و استحکامات دشمن نیز کاربردی است.

جِی ام-۱ توانایی‌های تاکتیکی ارتش هند را با فناوری هدایت دقیق خود افزایش می‌دهد. در حال حاضر، در مجموع ۸۰ فروند پهپاد  انتحاری جِی ام-۱ در هر دو کاربرد نظامی و غیرنظامی در حال بهره برداری است.

طراحی و ویژگی‌های جوهنتی جِی ام-۱

طول پهپاد انتحاری جوهنتی ۱.۵ متر و ارتفاع آن ۰.۲ متر است. طول بال این پهپاد ۱.۴ متر و وزن آن ۳.۵ کیلوگرم است. برای ساخت این پهپاد از ترکیب پلی پروپیلن منبسط شده و مواد کامپوزیت استفاده شده است تا دوام آن را بالا ببرد. این پهپاد می‌تواند به طور موثر در سرعت باد تا ۴۰ کیلومتر در ساعت کار کند.

پهپاد جوهنتی جِی ام-۱ | پهپاد انتحاری جدید هند

این پهپاد از یک الگوریتم منحصربفرد مبتنی بر هوش مصنوعی برای فعال کردن ضربات دقیق از ارتفاعات بیش از ۱۸۰۰۰ فوت (۵.۴ کیلومتر) که حداکثر ارتفاع پرتاب آزمایشی است، استفاده می‌کند.

مکانیزم عملیات جوهنتی جِی ام-۱

جوهنتی جِی ام-۱ به صورت پنوماتیک از یک قوطی زمینی پرتاب می‌شود. جوهنتی بر روی لوله پرتاب نصب و شلیک می‌شود. این پهپاد تا زمانی که هدف مشخص شود پرسه می‌زند وپس از شناسایی می‌تواند با محموله انفجاری خود به سمت هدف هدایت شود. همچنین می توان جوهنتی جِی ام-۱ را به صورت دستی پرتاب کرد.

پهپاد جوهنتی جِی ام-۱ | پهپاد انتحاری جدید هند

این پهپاد با نیروی محرکه الکتریکی زمانی که در ارتفاع حداکثر ۳ کیلومتری پرتاب شود می‌تواند به حداکثر ارتفاع ۲۰۰ متری برسد. اینپهپاد انتحاری می‌تواند با سرعت ۱۱۰ کیلومتر در ساعت حرکت کند و قادر است به سرعت ۱۴۰ کیلومتر در ساعت برسد. جوهنتی می‌تواند تا ارتفاع ۵۰۰ متری فعالیت کند. برد پهپاد انتحاری جوهنتی ۵ کیلومتر و استقامت پروازی آن ۲۵ دقیقه است. این پهپاد دارای عملکرد موثر در دما‌های بین -۱۰ درجه سانتیگراد تا ۵۰ درجه سانتیگراد است.

ایستگاه کنترل زمینی  پهپاد انتحاری جوهنتی جِی ام-۱

جِی ام-۱ مجهز به سیستم‌های ناوبری پیشرفته جی پی اس و محاسبات داخلی برای اطمینان از هدف گیری و کنترل دقیق است. این سیستم با استفاده از یک لپ‌تاپ استاندارد نظامی در شرایط آب و هوایی که با نرم‌افزار این شرکت - جوهنتی جی سی اس رمزگذاری شده یکپارچه شده است، کنترل می‌شود.

محموله‌های پهپاد انتحاری جوهنتی جِی ام-۱

محموله‌های جوهنتی جِی ام-۱ شامل یک کلاهک ۵۰۰ گرمی و یک دوربین با وضوح بالا ۱۰۸۰ پیکسل در روز است.

پهپاد جوهنتی جِی ام-۱ | پهپاد انتحاری جدید هند

قابلیت پهپاد انتحاری جوهنتی جِی ام-۱

پهپاد جوهنتی جِی ام-۱ کارکرد آسانی دارد و جایگزینی بسیار مقرون به صرفه برای موشک هاست. این پهپاد انتحاری قابلیت ضربات دقیق را دارد و می‌توان از آن در جنگ‌های آبی خاکی استفاده کرد.

به دلیل ماهیت صرفه جویی در عملیات برای شلیک و فراموشی، هزینه پایینی دارد. علاوه بر این، یک پلت فرم هوایی قابل استفاده مجدد با حمل و نقل آسان کوله پشتی اختیاری است. زمان راه اندازی عملیاتی کم این پهپاد استقرار آن را آسان و سریع می‌کند.

سفارشات و تحویل پهپاد جوهنتی جِی ام-۱ 

ارتش هند در ژوئن ۲۰۲۴ قرارداد مهمی را برای دستیابی به ۱۵۰ سامانه پیشرفته جِی ام-۱ پهپاد انتحاری با جوهنتی تکنولوژی امضاء کرد که هدف آن تقویت خوداتکایی دفاعی هند بود.

پهپاد جوهنتی جِی ام-۱ | پهپاد انتحاری جدید هند

این توافق در پی قرارداد قبلی منعقد شده به این شرکت است که بر اساس آن پهپاد بال ثابت تاکتیکی جوهنتی جِی اف-۲ در دسامبر ۲۰۲۳ برای اهداف نظارت بر مرز در اختیار ارتش هند قرار گرفت.

مشخصات فنی کلی جوهنتی جِی ام-۱

نوع پروژه: پهپاد انتحاری

سازنده: جوهنتی تکنولوژی

برد عملیاتی: ۵ کیلومتر

استقامت پروازی: ۲۵ دقیقه

اپراتور: ارتش هند

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تکنولوژی جنگی
نظرات شما